Week Van De Mediation: Vaardigheid #01 de kracht van luisteren
Actief luisteren helpt om de informatie goed te laten doordringen. Als we niet luisteren, ontstaan er conflicten. Wij inspireren u graag vandaag om met deze vaardigheid te oefenen. In het gewone dagelijks leven, zoals uw gezin, vriendengroep of het werk, treft u genoeg kansen aan om uw mediationvaardigheden te blijven aanscherpen.
Dit inspirerende filmpje van Hifi Klubben illustreert heel mooi de kracht van woorden en hoe deze verschillend kunnen worden gehoord. Met een verschil in een woord kan alles veranderen. U kunt beter luisteren door u zelf vragen te stellen, zoals:
Heb ik goed gehoord wat iemand zegt?
Wat wordt er tussen de regels door gezegd?
Maak ik contact en verbinding met de spreker?
Met samenvatten:
- Check je of de boodschap goed is overgekomen.
- Kan de spreker ook checken of jij het goed hebt begrepen; dit draagt bij aan het opbouwen van het vertrouwen.
- Samenvatten helpt ook het gesprek te structureren (zeker bij mensen die nogal lang van stof zijn).
- Samenvatten helpt ook om beter tot je door te laten dringen wat er nu eigenlijk écht gezegd wordt.
- Tot slot levert een samenvatting je ook meer tijdswinst op om een vervolgvraag te kunnen formuleren.
U kunt letterlijk samenvatten (bijna papegaaien) of meer een samenvatting op hoofdlijnen doen. Als u doorvraag, houdt u dan voor ogen dat een open vraag – wie, wat, hoe, in hoeverre, etc. – andere informatie oplevert dan een gesloten vraag! Ga deze dag oefenen met LSD op alle dossiers en situaties die aan u voorbij komen, als u deze vaardigheid goed onder de knie wilt krijgen.
Het grootste communicatieprobleem is dat we niet aan het luisteren zijn om te willen begrijpen. We luisteren om te kunnen antwoorden… – Stephen R. Covey
Weten waar u staat?
Er zijn heel veel praktische en interessante testen te doen om te weten waar u staat. Wij denken bijvoorbeeld aan ‘Psychology Today Test Listening Skills‘ op Psychology Today voor uw luistervaardigheden. U krijgt een deel van de uitslag te zien, maar voor de complete uitslag moet je betalen.
“Hoe bedoelt u?”
In de communicatie tussen mensen wordt er een zender en een ontvanger onderscheiden. De zender is de persoon die een boodschap uitzend naar een ander, die in dat geval de ontvanger is. We richten ons vaak op de inhoud van een boodschap, maar een mededeling of boodschap omvat veel meer dan sec het zakelijke aspect, dus wat er feitelijk wordt gezegd. Iedere boodschap die uitgewisseld wordt in de interactie tussen twee of meer personen -hoe kort of triviaal ook- omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect. Het handzame boekje “Hoe bedoelt u?” van F. Schulz von Thun geeft een praktische psychologische analyse van menselijke communicatie ter verdieping van uw kennis.
Week van de Mediation 2018 – Conflicten oplossen is beter dan uitvechten
Ben je benieuwd naar wat mediation precies inhoudt? Of wat het voor jou kan betekenen? Van 15 tot en met 19 oktober organiseert de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) met haar leden de tweede Week van de Mediation. Tijdens de Week van de Mediation laten mediators met verschillende expertises zien dat mediation werkt. Overal in Nederland worden activiteiten georganiseerd. Bezoek een workshop, doe mee aan een proefsessie en ervaar hoe mediation jou kan helpen. Het CvC heeft o.a. de Conflicttour© ontwikkeld. Een aantal ambassadeurs van de NMV gaan hiermee in hun eigen regio aan de slag. Zie de NMV-site voor meer info. Kijk op www.weekvandemediation.nl/programma voor activiteiten bij jou in de buurt.
Conflicten oplossen is beter dan uitvechten.
Week van de Mediation 2018